Franczyza w branży gastronomicznej - czy się opłaca?

Polscy konsumenci coraz chętniej stołują się na mieście, dotyczy to nie tylko odświętnych obiadów rodzinnych, ale też codziennych lunchów. Z tego powodu branża gastronomiczna przeżywa obecnie prawdziwy rozkwit, w każdym mieście powstają coraz to nowe restauracje, oferujące swoim klientom potrawy z różnych stron świata.

Otwarcie własnego lokalu w dzisiejszych realiach to dobry pomysł, nie musi to być koniecznie autorska restauracja, również franczyza posiada wiele zalet?

Czym jest franczyza?

Na całym świecie funkcjonuje rodzaj umowy zawieranej między właścicielem marki, a jego użytkownikiem, który określany jest mianem franczyzy. Umowa ta niesie ze sobą wiele udogodnień, nie tylko dla właściciela marki, ale też osoby, którą ją udostępnia. Początkujący restaurator decydując się na nawiązanie tego typu współpracy, powinien znać jej główne założenia. Większość popularnych sieci franczyzowych wymaga od swoich współpracowników ścisłego przestrzegania rodzaju oraz standardów serwowanych potraw. Przeważnie polega to na dostarczaniu półproduktów do każdego z oddziału siei, które są następnie przygotowywane według receptur i serwowane klientom.

Również wystrój lokalu może być określony w umowie, właściciel franczyzy wyrobił sobie własny styl i pragnie, aby każdy lokal spod jego szyldu prezentował się równie atrakcyjnie. Franczyza określa często też dostawców, u których wszystkie, podległe lokale mają zamawiać towary. Oczywiście umowa franczyzy nie obejmuje wszystkich elementów zarządzania restauracją, dlatego filie mają nieco autonomii. Przeważnie właścicielom oddziałów pozostawia się swobodę w kwestii kadrowej, mogą oni samodzielnie określić, jakie umowy będą zawierać ze współpracownikami i jakie stawki będą im proponowane. Jest to spowodowane również realiami rynku, oddziały franczyzy dostępne są zarówno w dużych jak i małych miastach, gdzie zarobki są skrajnie różne.

Jak znaleźć dobrą franczyzę?

jeśli zdecydowaliśmy się na dzierżawę innej marki, powinniśmy dokładnie zastanowić się nad ostatecznym wyborem. Lokale gastronomiczne są bardzo różnorodne, możemy nawiązać współprace z pizzerią, lokalem typu fast food czy też burgerownią. Najlepiej sprawdzi się franczyza, którą dobrze znamy z perspektywy klienta i przede wszystkim cenimy jej kuchnię.

Kiedy już zdecydujemy się na konkretną markę, warto skorzystać z pomocy prawnika, który wspólnie z nami przeanalizuje umowę. Dzięki temu nie tylko unikniemy pułapek oraz niespodzianek, ale też będziemy mogli negocjować kontrakt, na dogodnych dla nas warunkach.