Na czym polega owy audyt, kto go wykonuje i jakie są jego korzyści? Jeśli dręczą Cię te pytania, jesteś w dobrym miejscu. Pokrótce rozprawimy się z tym tematem, byś wiedział czy ta usługa jest dla Ciebie.

Pozycjonowanie WWW

Audyt jest usługą mającą na celu stworzenie zbioru zaleceń dotyczących badanej strony internetowej. Zbiór ten ma na celu by przyszłe kampanie seo były prowadzone z maksymalną skutecznością, wg. określonego klucza. Dodatkowo pozwala wychwycić powstałe do tej pory błędy i naprawić je. Audytor wskaże możliwości optymalizacji istotnych pod kątem SEO elementów na stronie, zidentyfikuje słabe punkty oraz wykryje problemy, które później zostaną przekaza webmasterowi.

Odpowiednio zoptymalizowana strona w dzisiejszych czasach jest koniecznością. Niewiele biznesów jest w stanie funkcjonować w optymalnych warunkach bez niej. Marketing internetowy wkradł się w biznes i nie wydaje się by cokolwiek to zmieniło.

Audyt SEO

Kiedy zlecić audyt?

Jest przynajmniej kilka momentów doskonałych na zlecenie gruntownej analizy SEO naszej witryny. Pokrótce przybliżę kilka z nich:

  1. Tworzenie strony www. Jeśli jesteśmy na etapie projektowania, warto skonsultować to z agencją SEO. Na tym etapie wprowadzenie zmian jest najmniej kosztowne, gdyż nie musimy jeszcze poprawiać żadnych błędów.

  2. Wprowadzanie istotnych zmian. Zmieniamy całkowicie wygląd strony lub dodajemy jakiś obciążający element? Zmieniamy domenę? Wszystkie tak duże wolty warto skonsultować ze specjalistą SEO. Niejednokrotnie uratuje nam życie, wychwytując potencjalnie niebezpiecznie zagrywki.

  3. Kampania SEO hula już od dawna, a nie widzimy żadnych efektów? Może warto zweryfikować pracę agencji, która się tym zajmuje? Być może trafiliśmy na nieuczciwego przedsiębiorcę, który tylko mami nas obietnicami, a de facto niewiele robi. Dzięki temu dowiemy się czy nasze pieniądze nie są przepalane.

To kluczowe momenty życia naszej witryny, nie zamyka to jednak katalogu powodów, dla które warto przeprowadzić audyt.

Na co audyt zwraca uwagę?

Podstawowymi elementami sprawdzanymi podczas audytu będą na pewno:

  • weryfikacja naszej aktualnej pozycji w wyszukiwarce

  • meta description naszych treści

  • unikalność treści, czy nie mamy powielonych, co nie jest mile widziane przez Google

  • szybkość ładowania strony

  • responsywność pod urządzenia mobilne

  • linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne

  • grafiki, ich rozmiar, opis

  • odpowiednie nasycenie słowami kluczowymi

  • stosowanie nagłówków

Jak widzisz, zakres elementów do sprawdzenia jest dość duży, a nie wymieniłem wszystkiego.

Cena audytu SEO

Trudno jednoznacznie wskazać cenę, zależy ona od kilku czynników. Przede wszystkich wielkość strony, gdzie logicznie - im większa tym drożej. Konkurencja naszej witryny, na bardziej konkurencyjnym rynku możemy liczyć się z większą stawką. Dodatkowo, co oczywiste, prestiż agencji bądź freelancera. Można śmiało przyjąć, że musimy mieć przygotowane przynajmniej kilkaset złotych w górę. Nie polecam błędu popełnianego przy większości przetargów. Nie kieruj się jedynie ceną.

Wybierz doświadczonego audytora, który może pochwalić się imponującym track record. Z pewnością nie będzie w stanie pokazać Ci przykładowych audytów wykonanych dla innych klientów (z powodu zapisów w umowie, ochrony interesu firmy, etc.), ale być może jest w stanie pokazać z kim pracował dotychczas. Poproś aby wskazał Ci narzędzia na jakich pracuje, zakres prac jakiego możesz się spodziewać. Zażądaj by pokazał jaki zakres informacji znajdzie się w końcowym dokumencie. Jeśli będzie kręcił i nie przedstawi Ci powyższych informacji, możesz mieć wątpliwość, że praca będzie wykonana należycie. Pozycjonowanie SEO czy audyt SEO to nie zamawianie butów z Allegro, musisz dobrze się zastanowić nim powierzysz dostęp do swojej strony osobie trzeciej. Choćby dlatego, że powierzasz niemal klucze do własnego domu. Nieodpowiednia osoba, może poczynić wiele szkód. Wybieraj mądrze, nie sugeruj się jedynie ceną, musisz móc zaufać audytorowi. Jeśli nie czujesz chemii, zastanów się dwa razy.