Scenariusz takich oszustw jest zazwyczaj podobny. Sprawca dzwoni do potencjalnej ofiary i podaje się za członka rodziny lub policjanta. Podczas rozmowy przekazuje zmyśloną historię, aby nakłonić do oddania pieniędzy nieznanej osobie. Policjanci apelują – bądźmy czujni i nie dajmy się nabrać!
Scenariusz takich oszustw jest zazwyczaj podobny. Sprawca dzwoni do potencjalnej ofiary i podaje się za członka rodziny lub jego znajomego (np. wnuczka, kolegę syna, itp.), za policjanta lub funkcjonariusza CBŚP, a nawet za pracowników banków. Podczas rozmowy telefonicznej podają różne powody uzasadniające potrzebę zdobycia pieniędzy, np. wypadek samochodowy kogoś z rodziny, podróż zagraniczna, tajne działania funkcjonariuszy, czy specjalne przelewy bankowe. Często prowadzą rozmowy stosując techniki manipulacji, niejednokrotnie grają na uczuciach i emocjach ofiar. Doprowadzają do tego, że pokrzywdzony wypłaca pieniądze ze swojego konta i przekazuje oszczędności podstawionym osobom w umówionym miejscu.
Policjanci apelują o rozwagę i radzą jak sprawdzić czy mamy do czynienia z oszustem:
- policja i funkcjonariusze CBŚP nigdy nie proszą mieszkańców o jakiekolwiek pieniądze! Jeżeli ktoś dzwoni podając się za mundurowego i chce uzyskać pieniądze, natychmiast po zakończonej rozmowie skontaktujmy się z najbliższą jednostką Policji!
- Jeżeli rozmówca podawał się za kogoś z rodziny to po zakończonej rozmowie zadzwońmy do tej osoby na numer, który znamy. Utwierdzimy się w przekonaniu czy nasz rozmówca był tym za kogo się podawał.
- Jeśli jest to niemożliwe skontaktujmy się z naszymi najbliższymi i opowiedzmy o sytuacji – niech pomogą Nam potwierdzić, że to nie oszustw jest w potrzebie tylko ktoś z rodziny.
- Jeśli mamy jakiekolwiek wątpliwości skontaktujmy się z najbliższą jednostką policji – funkcjonariusze pomogą w ustaleniu czy rozmówca był tym za kogo się podawał.
Policjanci apelują też do osób młodszych – rozmawiajcie ze swoimi rodzicami i dziadkami! Poinformujcie ich, jak działają sprawcy takich oszustw i wyczulcie na każdy podobny telefon. Poinstruujcie co maja zrobić, gdy spotka ich taka sytuacja.