Nauczyciele i specjaliści wymieniali doświadczenia o rozwoju najmłodszych na konferencji w Zgierzu

W sali Państwowej Szkoły Muzycznej w Zgierzu głos miały nie tyle teorie, ile praktyka — rozmowy o tym, jak niewielkie zmiany w ruchu i mowie pomagają dzieciom zacząć dobrze funkcjonować w przedszkolu i szkole.
- Konferencja Ruch pełen znaczeń i organizatorzy
- Tematyka i wymiana praktycznych rozwiązań
- Zgierz jako miejsce spotkań specjalistów edukacji wczesnej
Konferencja Ruch pełen znaczeń i organizatorzy
Konferencja Ruch pełen znaczeń odbyła się dzięki inicjatywie Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego im. Kornela Makuszyńskiego. W przestrzeni koncertowej Państwowej Szkoły Muzycznej I i II stopnia w Zgierzu spotkali się praktycy: wychowawcy przedszkolni, nauczyciele wczesnoszkolni, logopedzi, pracownicy poradni specjalistycznych oraz naukowcy. Tematy dotykały zarówno teorii, jak i warsztatów — od podstaw neurobiologii po konkretne ćwiczenia z motoryki i terapii mowy.
Organizacyjnie wydarzenie miało też wsparcie samorządowe – konferencję objęto patronatem Starosty Zgierskiego. Obecni byli przedstawiciele zarządu oświatowego: Justyna Romanow-Przybylak, Edyta Strumian oraz naczelnik Wydziału Oświaty, Kultury, Sportu i Turystyki Dariusz Szlawski, którzy podkreślali wagę współpracy między szkołami a specjalistami.
Tematyka i wymiana praktycznych rozwiązań
Uczestnicy rozmawiali o połączeniu wiedzy z różnych dziedzin, by lepiej wspierać dzieci w pierwszych latach edukacji. Przedstawiane były obserwacje dotyczące tego, jak układ nerwowy wpływa na zachowania ruchowe maluchów, jakie ćwiczenia motoryczne mogą poprawić koncentrację oraz jakie techniki logopedyczne warto wprowadzić już w przedszkolu. Dla osób pracujących na co dzień z dziećmi główną wartością była możliwość porównania przypadków i przetestowania prostych rozwiązań, które można natychmiast zastosować w klasie czy gabinecie.
W spotkaniach brały udział zarówno doświadczeni pedagodzy, jak i młodsi specjaliści — to połączenie pozwalało łączyć empirię z najnowszymi tropami badawczymi. Dzięki temu dyskusje nie pozostały w sferze ogólników, lecz przechodziły w konkret: programy ćwiczeń, propozycje obserwacji i sposoby współpracy z rodzicami oraz poradniami.
Zgierz jako miejsce spotkań specjalistów edukacji wczesnej
Dla Zgierza konferencja była okazją do pokazania, że miasto może łączyć instytucje oświatowe i specjalistyczne w celu poprawy jakości edukacji najmłodszych. Sala szkoły muzycznej stała się tymczasowo miejscem wymiany doświadczeń o tym, jak prosty ruch i właściwa diagnoza mowy przekładają się na codzienne funkcjonowanie dzieci w grupie. Organizatorzy zapowiedzieli, że podobne spotkania będą kontynuowane, bo potrzeba dialogu między teorią a praktyką w pracy z dziećmi jest wciąż duża.
na podstawie: Starostwo Powiatowe Zgierz.
Autor: krystian