Przed świętami wzrost oszustw internetowych - jak nie dać się wyłudzić

Fałszywe powiadomienia o przesyłkach, prośby o „pilne dopłaty” i oferty znacznie poniżej cen rynkowych nasilają się w okresie przedświątecznym. Użytkownicy powinni weryfikować sklepy, nie udostępniać danych i natychmiast reagować w razie podejrzeń.
Wybierać tylko sklepy znane i z wiarygodnymi opiniami. Serwis powinien jasno podawać dane kontaktowe sprzedawcy. Brak informacji o firmie albo masowe pozytywne komentarze pojawiające się w krótkim czasie są sygnałem ostrzegawczym.
Przed płatnością sprawdzić, czy strona korzysta z szyfrowanego połączenia - w pasku przeglądarki powinien być symbol kłódki i adres zaczynający się od “https://”. Brak zabezpieczeń może świadczyć o próbie wyłudzenia danych.
Oszustwa często polegają na oferowaniu produktów poniżej ich rynkowej wartości. Jeśli oferta wygląda zbyt dobrze, by była prawdziwa - prawdopodobnie taka jest.
Nie udostępniać loginów, haseł ani danych karty poza oficjalnymi stronami sklepu. Ostrożnie podchodzić do wiadomości e-mail i SMS z prośbą o kliknięcie w link lub dokonanie “pilnej dopłaty” - takie wiadomości mogą prowadzić do fałszywych stron.
Najbezpieczniejsze są płatności za pośrednictwem znanych operatorów lub płatność przy odbiorze. Unikać przelewów na prywatne konta lub podejrzane numery rachunków.
Przed zakupem czytać recenzje innych użytkowników. Negatywne komentarze, brak opinii lub ich nienaturalna liczba w krótkim czasie mogą świadczyć o nieuczciwej działalności.
W okresie przedświątecznym pojawia się wiele wiadomości o rzekomych przesyłkach i niezapłaconych paczkach. Otwieranie podejrzanych linków może doprowadzić do zainstalowania złośliwego oprogramowania lub wyłudzenia danych.
Regularnie aktualizować system operacyjny, przeglądarkę i program antywirusowy. Aktualizacje pomagają chronić urządzenie przed nowymi zagrożeniami.
Zachowywać e-maile i potwierdzenia transakcji. Dokumentacja ułatwia dochodzenie praw w razie reklamacji lub zgłoszenia oszustwa.
Jeśli podejrzewa się, że padło się ofiarą oszustwa, jak najszybciej kontaktować się z bankiem w celu zablokowania płatności. O zdarzeniu informować też Komenda Powiatowa Policji lub inne jednostki Policji odpowiedzialne za cyberbezpieczeństwo. Porad udzielił sierż.sztab. Bartłomiej Arcimowicz.
na podstawie: KPP w Zgierzu.
Autor: krystian

