Ozorkowscy licealiści odkrywają Europę w edukacyjnych podróżach Erasmus+
Uczniowie z Ozorkowa wyruszyli na edukacyjną wyprawę po Europie, łącząc naukę z praktycznym poznawaniem kultury i ekologii. Ich doświadczenia pokazują, jak ważne są otwartość i współpraca ponad granicami.

Ozorków i międzynarodowe przygody licealistów

Młodzież z I Liceum Ogólnokształcącego im. Stefana Żeromskiego w Ozorkowie nie ogranicza się do szkolnych murów – w ostatnich miesiącach ich nauka nabrała zupełnie nowego wymiaru dzięki udziałowi w programie Erasmus+. W latach 2024–2025 aż 69 uczniów miało okazję wyjechać na mobilności edukacyjne do Grecji, Włoch i Francji. To nie tylko podróże, ale przede wszystkim lekcje życia, które pozwoliły młodym ludziom zanurzyć się w różnorodność europejskich kultur i języków.

Podczas wyjazdów uczniowie prowadzili badania terenowe, rozmawiali z lokalnymi mieszkańcami oraz tworzyli materiały, które teraz służą jako inspiracja dla całej szkoły. Dzięki temu poznali nie tylko zabytki i tradycje, ale także realne problemy współczesnego świata, takie jak zmiany klimatyczne czy zdrowe odżywianie.

Ozorkowscy licealiści odkrywają smaki i wartości Europy

Rok 2025 przyniósł kolejne wyzwania – tym razem młodzi eksplorowali kulinarne bogactwa Lazurowego Wybrzeża we współpracy z francuskim Lycée Don Bosco w Nicei. Zajęcia obejmowały wizyty na targach, rozmowy z kucharzami oraz ankiety dotyczące stylu życia mieszkańców Prowansji. Poznawanie historii miejsc takich jak średniowieczne Èze czy słynne Cannes stało się pretekstem do refleksji nad tym, jak kultura wpływa na codzienne wybory i relacje z naturą.

Wspólne projekty o tematyce ekologicznej i kulinarnej pozwoliły uczniom spojrzeć na kwestie ochrony środowiska i zdrowia przez pryzmat codziennych zachowań oraz tradycji różnych krajów. Jak podkreśla Maja Fabiańska, koordynatorka programów Erasmus+ w ozorkowskim liceum:

- Uczniowie pokazali podczas wszystkich tych projektów ogromną gotowość do pracy, współpracy i otwarcia się na to, co nieoczywiste. To, co wydarzyło się w Grecji, we Włoszech i we Francji, wiązało się nie tylko z edukacją i wzmacnianiem kompetencji, ale i doświadczeniem wspólnoty. Dla wielu z nich był to pierwszy kontakt z językiem w realnym kontekście i pierwsza tak głęboka konfrontacja z inną codziennością.

Dyrekcja szkoły zauważa, że takie inicjatywy znacząco wpływają na rozwój osobisty uczniów. Anna Plaskota, dyrektor I LO w Ozorkowie mówi:

- Te projekty pokazują, jak bardzo szkoła może być oknem na świat. Uczniowie wracają z mobilności dojrzalsi, uważniejsi, bardziej świadomi. Przekłada się to na wzrost ich świadomości brania odpowiedzialności za siebie i świat, w którym żyją.

Zdobyte doświadczenia zostaną udostępnione społeczności szkolnej w formie prezentacji oraz wpisów na blogu edukacyjnym – będą one punktem wyjścia do dalszych działań oraz dyskusji o przyszłości naszej planety i zdrowym stylu życia.


Powiat Zgierski